Mina hjärnspöken spelar mig spratt
Jag hatar verkligen hur mina hjärnspöken spelar ett spratt med mina tankar och känslor. När de smyger sig fram blir jag ofta lite nedstämd och börjar tvivla på mig själv. Osäkerheten tar plats, och helt plötsligt känns det som om de där små spökena viskar en massa saker som jag egentligen inte vill lyssna på.
Det är märkligt hur mycket tankarna kan påverka ens känslor. Det som från början bara var en liten fundering kan snabbt växa till något mycket större. Hjärnspökena är experter på att få mig att överanalysera, tänka "tänk om..." och måla upp scenarion som kanske aldrig ens kommer att hända. Jag önskar ibland att jag bara kunde stänga av dem med ett knapptryck.
När de gör sig påminda har jag ändå hittat mina egna sätt att hantera dem. Ofta sätter jag mig ner och skriver av mig här på bloggen. Att få ner tankarna i ord gör att de känns lite mindre tunga. Ibland läser jag också andra bloggar. Det hjälper mig att inse att jag inte är ensam om att kämpa med jobbiga tankar och känslor. Bara att få läsa någon annans berättelse kan ge mig ett lugn och få mig att le igen.
En annan sak som hjälper är att sätta på en bra serie. Då får hjärnan något annat att fokusera på en stund, och hjärnspökena hamnar lite mer i bakgrunden. De försvinner kanske inte helt, men de blir betydligt tystare.
Så länge jag kan minnas har de där förbenade spökena funnits vid min sida. Ibland ställer de verkligen till det, och ibland märks de knappt alls. Mycket handlar faktiskt också om mig själv. Om jag tillåter dem att ta över mina tankar eller om jag lyckas sätta stopp innan de blir för starka. Oftast försöker jag att inte ge dem för mycket utrymme, även om det inte alltid är lätt.
Visst finns det dagar då det känns otroligt tufft. Dagar då hjärnspökena nästan känns omöjliga att ignorera. Men samtidigt har jag levt med dem så länge att jag har lärt känna dem. Jag har lärt mig olika knep för att "skrämma bort" dem när de blir för högljudda. Det handlar om att skriva, vila, skratta, titta på en serie eller bara påminna mig själv om att alla tankar inte är sanningar.
Jag tror inte att hjärnspökena någonsin kommer att försvinna helt. Kanske kommer de alltid att finnas där någonstans i bakgrunden. Men de definierar inte vem jag är, och de ska inte få bestämma över mitt liv. Jag väljer att fortsätta kämpa, en dag i taget. Och även om vissa dagar känns tyngre än andra vet jag att de också går över.
Kanske känner du igen dig i det här. Kanske har du också dina egna hjärnspöken som ibland viskar lite för högt. Då vill jag bara säga en sak: du är inte ensam. Vi är många som kämpar med våra tankar, och ibland räcker det att veta just det för att känna sig lite mindre ensam.



Kommentarer
Skicka en kommentar