Jag + tantig = SANT!

Tant är ingen ålder, tant är ett tillstånd. Ni vet, när man plötsligt börjar dra gränser, bli arg, eller bara säger ifrån i alla möjliga sammanhang. 

Glöm det där med att tant skulle vara något dåligt. Man skulle säga att det är precis tvärtom - att vara tant är underbart och befriande härligt! 
Att bli tant är inget nederlag – det är ett tecken på power! Det betyder att du kommit till en punkt i livet då du är kunnig, erfaren & vågar gå din egen väg. Men också att det börjar hända saker i kroppen och knoppen som du inte har riktig kontroll över. 

Ordet tant som sådant kan lätt tolkas som att det har med åldern att göra och det kanske det har i & för sig. 

 ”I vardaglig betydelse avser ordet en kvinna i medelåldern eller äldre” & då tyder det ju på att man borde ha levt en bit av sitt liv för att kvalificera sig som tant. 

Tydligen är det inne nu med "tantsaker", att gå på stickcafé (syjunta), baka muffins (cupcakes), lappa och laga, koka långkok (slow food), köpa begagnade kläder (vintage)


Du fastnar framför tv-program innehållande antika föremål eller trädgårdsskötsel - Det har jag sett i många år, tillsammans med mannen. Tycker det är intressanta program. 
Barer eller restauranger med för hög musik får dig att vända i dörren - Ja faktiskt. Jag får ont i öronen då jag har känslig hörsel. 
Du städar inte längre för att du måste - Både ja & nej, just nu städar jag inte superduper rent då vi snart ska flytta. 
Du får feeling av blommor- Älskar blommor, vill ha det överallt men helst ute på altanen. 
Du har blivit säkerhetsmedveten - Allt oftare kommer jag på mig själv med att sitta med handväskan i ett fast grepp, mitt i knät – utan att jag ens märkt att den hamnat där. 

Jag är en stolt tant fast att jag är "bara" är 44 år. Jag använder de kläder jag tycker är snygga, sitter bra och är bekväma. 

Jag använder parfym som både är diskret men ändå doftar gott. Jag läser böcker, löser korsord, handarbetar & jag njuter av det! 

Vi kvinnor kommer alla komma till den åldern då vi börjar kallas för dam eller tant. Ofta brukar en fulländad outfit för att vara en tant vara en något längre kjol, blommigt, häftiga mönster och möjligtvis en hatt för att toppa. 

Tantljud, det finns inte bara ett sånt läte – utan en hel rad. 

"Ojojoj
Inte ett ”oj” utan en hel rad i snabb följd som antyder att nu är något bekymmersamt. Används mest om man upptäcker något som inte blir som det ska, till exempel när man inser att man kört vilse, eller när hunden viftat ner en blomvas hemma hos grannen.
”Hmmmmpf”
Passivt aggressivt ljud som sägs på en utandning. Används ofta i offentliga miljöer, till exempel när folk tränger sig i köer eller knuffas med ryggsäcken i tunnelbanan. Tyder på viss konflikträdsla.
”Tut-tut”
Dubbeltutet kommer aldrig ensamt, utan består alltid av två i snabb följd. Betyder ur vägen. Används när man vill gå förbi någon, men inte ropa något som låter aggressivt på riktigt som ”flytta på dig för i helvete!”
”Mmmm”
Långt njutningsfullt ljud som sägs med emfas. Används när man äter något riktigt gott. Antyder att man vill ses som en livsnjutare.
”Hohoooo”
Inte ett entonigt uggle-hoande utan ett glatt flöjtande ljud som kan ha flera betydelser. Till exempel ”här kommer jag” eller ”hör du vad jag säger”. Används när man vill ha uppmärksamhet. Hänger ihop med ett underförstått ”det är bara lilla jag”.

Kommentarer